داروی دیابت برای مقابله‌ی موثر با یکی از مرگبارترین سرطانها

7 مارس 2017- محققان کشف کردند که یک آنزیم متابولیکی بنام AKR1B1 موجب پیشرفت نوع بسیار تهاجمی از سرطان پستان می‌شود، این مطالعه با عنوان" AKR1B1 و پیشرفت سرطان پستان شبه بازال از طریق یک حلقه‌ی بازخورد مثبت با فعال شدن برنامه‌ی EMT" نشان داد که ممانعت از این آنزیم که در حال حاضر برای درمان بیماران دیابتی بکار می‌رود، می‌تواند یک درمان موثر برای فرم غالب این نوع سرطان کشنده باشد.

در مقایسه با کنترل(سمت چپ)، درمان با اپالریستت(راست) سبب کاهش تعداد تومورهای  متاستازیک در ریه‌های موش که به آنها سلولهای سرطانی پستان شبه بازال انسانی تزریق شده است، می‌گردد.

نتایج این تحقیق درمجله‌ی Experimental Medicine منتشر شد.

 حدود 15 تا 20 درصد از سرطانهای سینه از نوع سرطان سینه‌ی شبه بازال (BLBC) می باشند، این شکل از سرطان معمولاً در زیر گروه سرطانهای سینه ی سه گانه منفی قرار می‌گیرند که به خصوص تهاجمی هستند و پس از درمان اولیه بسرعت عود می‌کنند. از خصوصیات این نوع  سرطان گسترش سریع یا متاستاز آن به مغز و ریه‌ها است. درحال حاضر درمانهای هدفمند موثری برای این نوع از سرطان سینه وجود ندارد که به همین دلیل این نوع سرطان بسیار کشنده است.

خصوصیات تهاجمی بسیار شدید این سرطان به دلیل فرایندی به نام گذار اپی‌تلیال- مزانشیمال یا EMT است که در آن سلولهای سرطانی متحرک‌تر شده و با کسب خواصی مانند خواص سلولهای بنیادی در برابر درمان مقاوم می شوند و موجب رشد تومور در سایر بافت‌ها می‌گردند.

 دکتر Chenfang Dong و همکارانش از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Zhejiang در هانگژوی چین نشان دادند که غلظت‌هایی از یک آنزیم متابولیکی بنام AKR1B1 بطور قابل توجهی در سرطانهای سینه‌ی شبه بازال و سرطانهای سینه ی سه گانه منفی افزایش می یابد، این سرطانها بسرعت متاستاز یافته و بقاء بیماران را بشدت کاهش می دهد.

محققان کشف کردند که بیان آنزیم AKR1B1 توسط یک فاکتور رونویسی سلولی بنام Twist2 که نقش مهمی در EMTدارد، القاء می‌شود، مقدار Twist2به نوبه‌ی خود بوسیله‌ی تولید یک نوع لیپید بنام  prostaglandin F2که مسیر پیام رسانی NF-Bرا فعال می‌کند، افزایش می یابد.

 این حلقه‌ی بازخوردی سبب ورود سلولهای سرطانی شبه بازال به فرآیند EMTمی شود که برای این سلولها حیاتی است. کاهش مقدار آنزیم AKR1B1توانایی سلولهای سرطانی را برای مهاجرت و تبدیل به سلولهای بنیادی سرطانی کاهش می‌دهد.

جلوگیری از بیان AKR1B1همچنین از رشد و متاستاز تومورهای تشکیل شده، توسط تزریق سلولهای سرطانی سینه‌ی شبه بازال انسانی به موش ممانعت می‌کند.

 دکتر Dong توضیح داد که اطلاعات  بدست آمده از این تحقیق بوضوح نشان می‌دهد که بیان بیش از حد آنزیم AKR1B1 یک رویداد سرطان زا است که مسئول رفتارهای تهاجمی سلولهای سرطان سینه‌ی شبه بازال می باشد.

علاوه بر این، اپالریستت دارویی که از فعالیت AKR1B1 جلوگیری می‌کند در ژاپن برای درمان نوروپاتی محیطی مرتبط با دیابت تایید شده است. این دارو به طور مشابه می‌تواند از رشد و متاستاز سلولهای سرطان سینه‌ی شبه بازال انسانی جلوگیری کند، از آنجائیکه داروی epalrestat در حال حاضر در بازار دارویی موجود است و هیچ عارضه جانبی مهمی از مصرف آن گزارش نشده است، مطالعه‌ی ما اثبات می‌کند که این داروی هدفمند و ارزشمند برای درمانهای بالینی سرطان سینه شبه بازال مناسب می‌باشد.

 منبع:www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170307112854.htm